blank.jpg

- Hands On, sier Åshild

- Hands On, sier Åshild

- Hands On, sier Åshild

Bak fotografer, journalister, grafikere og entreprenører står en kvinne trygt med arbeidstegninger og designansvar for Tid For Rom. Møt Interiørarkitekten Åshild Landevaag og bli med henne i jakten på det gode designet!

- Mange spør meg hvordan jeg gjør det, hvordan jeg setter sammen et design som treffer kundens behov og ønsker og som samsvarer med kundens forventninger til form, farge og funksjon. For meg starter et hvert design med en god plan , en analyse og noen gode faste regler. Samme hvor stort prosjektet er, handler alt til syvende og sist om å dekke brukerens praktiske behov i hverdagen. Her er noen tips til hvordan jeg gjør det.

 

117da13d-9570-4f7d-beb0-d38b5863313d.png

Trinn 1: Analysen

Helt til å begynne med gjør jeg alltid en analyse av de som skal bruke mitt design. Jeg kartlegger hvem som er brukerne av designet, omfanget av prosjektet, og hva det skal brukes til og gjerne når det skal brukes. Kunden kommer med en ønskeliste, rett og slett! Jeg danner meg et bilde av det de ønsker at jeg skal designe, men samtidig også et bilde av dem som skal bruke det jeg skal tegne. Praten med kundene er det viktigste grunnlag for et godt design!

 

d8ba48ba-3918-4ed5-93b3-5a8fbab218e1.jpg

Trinn 2: Kreativ prosess

I neste fase kommer jobben med å utarbeide hoved designet. Funksjonen det skal ha, formen og fasongen, estetikken som i samspill med funksjon skal øke kvaliteten for de som bruker det. Jeg begynner allerede her å se for meg hvilke materialer som skal brukes og fargevalgene taes her i sammenheng med lyssettingen. Alle elementer og objekter implementeres i interiør arkitektfaget, og formålet er å gjøre sluttresultatet optimalt. Når vi har alt dette klart, avslutter jeg del to med en masterplan.

 

f8835316-7f46-4b9a-821c-07a79c01472b.jpg

Trinn 3: Tegnestadiet og Masterplan

Først nå tar jeg tusjpennen fatt og begynner å rable og tegne. Når ting begynner å bli klart, starter jeg med å modellere det endelige resultatet i tegneprogrammet Archicad. Ved behov lager jeg collager med stoffprøver, materialprøver og setter det sammen med bilder jeg har tatt. Til sist produserer jeg detaljerte tegninger alt etter hvilke fagfelt som skal involveres i prosjektet. Om det være seg elektriker, entreprenør, VVS, snekkere eller bare til byggherren

 

- Tegnestadiet er kjempeviktig og er det stadiet der det også er aller mest penger å spare. Det er nok lettere å unngå misforståelser og feilskjær under bygginga når vi forsøker å se for oss reelle skisser før noe i hele tatt er bygd. For vi ser for oss bygget før det er bygget og prøver det ut. Her er det rom for å prøve ulike design, og når kunden er fornøyd med designet, går vi i gang

 

3cdfaf03-6fbe-4c2b-9bad-774c6bc0bd85.jpg

Trinn 4: Oppfølging og ferdigstillelse

I denne fasen besøker jeg bygget så ofte jeg har mulighet for å følge opp. Oppfølgingen er jo kjempeviktig for å sikre seg at bygget er i tråd med det som var planlagt mellom kunden og meg i fase 1. Det er jeg nøye på, og som jeg sier:

 

Hands on, fra første pennestrøk til siste skrue er levert.
c53d0c0a-3801-43af-9654-9fa2c2791b6e.jpg

Slik gjør hun det, enten det er en drømmehage på Frøya eller det handler om en ny laksefabrikk på Jøsenøya. Og hun får det til å høres så lekende lett ut, designeren bak Katrins nye drømmehage, og når vi får tegningene foran oss og begynner å se for oss hvordan ting skal bli, er det imponerende å se hvordan Åshilds tegninger har en egen evne til å falle til ro i miljøet. Selv om alt er nytt, ser all ting ut til alltid å ha vært der. Det er nok det som er hemmeligheten bak et godt design.

- Jeg har tro på at en forbedret kvalitet på omgivelsene gjennom nye design, gjør at vi mennesker kan trives bedre. Det være seg et arbeidsplass, et klasserom, en lobby, et sykehjem, en hytte, eller sist men ikke minst en hage. Da er det hands on, fra første pennestrøk til siste skrue er levert.

forsidebilde-0204.jpg
Blomsterpikene-0160.jpg
coop-0115.jpg